måndag 22 oktober 2012

Ett år med MS

Förra måndagen var det exakt ett år sedan jag fick min MS-diagnos. Hade tänkt skriva lite om det då, men det var så mycket känslor att det inte riktigt gick. Det har varit ett minst sagt omtumlande år, på både bra och dåliga sätt. Den första tiden efter diagnosen var så jobbig, det kändes lite som att hänga i något slags limbo. Som att falla från en klippa med enbart mörker nedanför. Men på något sätt blev diagnosen ändå en slags vardag. Helt plötsligt kom en dag när jag inte tänkte på att jag hade MS precis varenda minut och sen kom en dag när jag inte tänkte på det alls.

Med en diagnos som MS kommer ett helt nytt sätt att tänka kring livet. Det som jag tycker har varit mest värdefullt är tanken att ta tillvara på varje dag man har. Man vet aldrig hur morgondagen kommer se ut! Att vänta på "rätt" tid fungerar inte alltid när man inte vet hur man kommer att må ens en vecka framåt i tiden. På det här året har jag hunnit både förlova mig och skaffa en ny familjemedlem! Kanske hade jag inte vågat ta något av de stegen om inte jag hade haft mitt nya sätt att tänka?! Jag vet i alla fall nu att jag älskar mitt liv. Jag älskar varje dag som jag får känna mig frisk och stark. När dagen kommer då jag blir riktigt sjuk så ska jag försöka vara lika stark som jag varit det här året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar