fredag 15 februari 2013

Filmtips!

På sistone har jag tittat otroligt mycket på film! En längre ledighet för min del innebär tid och ork att sjunka ner i filmernas värld :) Dessutom är Oscarsgalan bara en vecka bort och jag försöker se så många av de nominerade filmerna som jag kan! Här kommer i alla fall lite tips på filmer som jag verkligen gillade!

Första filmen jag vill rekommendera heter Easy A. Knappast en Oscarsfilm, men ändå otroligt charmig. Handlingen kretsar kring Olive som går på high school och går från att vara näst intill osynlig till att vara centrum för alla skolans rykten. Det är en romantisk komedi som lite grann driver med genren. Fantastiskt härliga karaktärer! Olives föräldrar är hysteriskt roliga och jag önskar bara själv att jag hade haft sådana föräldrar när jag var tonåring :)

5 broken cameras är nominerad för en Oscar i kategorin dokumentärer. Den handlar om en palestinsk bonde som bor i en liten by där demonstrationerna börjar bli hätska när israeliska bosättningar tar mer och mer av byns mark. Byns befolkning demonstrerar på ett icke-våldsamt sätt, men den israeliska armén kör ganska fula trick måste jag säga... Så sevärd och helt klart värd sin nominering!

Jag såg Life of Pi på bio förra helgen och den är bara så vackert gjord! Den handlar om Pi och hans uppväxt i färgrika Indien och senare om hur han kämpar för att överleva ett skeppsbrott. Jag gillar verkligen handlingen, den har både spänning och lite sorg. Men det som tar andan ur en är de vackra scenerna! Har man inte sett den på bio missar man mycket.

Argo tar upp en sann historia om hur CIA räddar sex amerikanska diplomater från ett oroligt Iran. Det hela utspelar sig 1980 och jag tycker att det är spännande att få lära sig lite om Irans historia. Ofta kretsar ju filmer som jag ser kring länder i väst som jag är ganska påläst kring. Så otroligt spännande är den här filmen i alla fall, fick nästan sitta och gömma mig bakom sambon när det blev lite för spännande! :P Även kul att se Ben Affleck i en såpass seriös och bra roll! Det är ju även han som regisserar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar