måndag 23 juli 2012

Paradise Lost

Idag har jag och sambon roat oss genom att möblera om lite hemma :P Eftersom vi i princip aldrig använder vårt köksbord har sambon upprättat en datorplats där! Det är ju lite av en nödlösning, men som sagt hoppas vi att ny lägenhet är på gång snart...

Såhär på kvällen har jag kikat på dokumentär! Började med att titta på Paradise Lost: The child murders at Robin Hood Hills. Det handlar om ett rättsfall i USA som fått stor uppmärksamhet efter att dokumentären sändes 1996. Tre tonårskillar blir åtalade för att ha mördat tre åtta-åriga pojkar på ett väldigt brutalt och fruktansvärt sätt. Saken är den att det i princip inte finns några bevis, utan man går på att de här tre killarna är lite annorlunda och lyssnade på heavy metal. I dokumentären är det tydligt att människorna i den här lilla staden West Memphis är helt tokigt kristna. Och på något sätt har de fått för sig att dessa mord var satanistiska ritualmord. Killarna blir i alla fall dömda, två till livstid och en till döden. Jag satt bara och gapade när jag tittade på detta. Hur i hela fridens namn kan det få gå till såhär? De här tre unga killarna har fått sina liv förstörda... Oerhört tragiskt. Efter att jag hade sett dokumentären såg jag att det fanns ytterligare två uppföljningsdokumentärer! Paradise Lost 2: Revelations och Paradise Lost 3: Purgatory. Ett riktigt tips att se dem om man (liksom jag) är lite av en dokumentär-nörd ;)


2 kommentarer:

  1. Tror dom har släppts nu? Har för mig att jag läste något om detta för inte alls längesen. Så otroligt sorgligt och konstigt. Kan inte se på sånt för jag blir alldeles för upprörd och förbannad

    SvaraRadera
  2. De släpptes i augusti 2011, men bara efter att de tvingades erkänna sig skyldiga till de tre morden. Det var så hemskt att höra "I am absolutely innocent, but I plead guilty". Hur kan det få gå till så liksom? Men delstaten Arkansas sa i princip att antingen erkänner ni er skyldiga så blir ni fria män idag eller också blir det en ny rättegång som kan dra ut flera år. Vad hade de för val liksom? Det fula är ju att nu är fallet avslutat tycker staten och de tre killarna kan aldrig begära något skadestånd för de 18 år som de satt fängslade oskyldiga. Den riktiga mördaren kommer alltså aldrig att få sona sitt hemska brott :( Och killarna (som verkligen verkligen förtjänar skadestånd) kommer aldrig att få så mycket som en ursäkt.

    SvaraRadera