torsdag 3 juli 2014

Ru

Titel: Ru
Författare: Kim Thúy
Förlag/utgivningsår: Sekwa förlag, 2011
Antal sidor: 152

Kim Thúy berättar här sin historia om när hon lämnade Vietnam som båtflykting på 70-talet tillsammans med sina föräldrar. De bosatte sig i Kanada där hon fortfarande bor idag. Boken behandlar både Kims liv i Kanada och Vietnam i en salig blandning. Hon blandar även personliga historier om sig själv och sin familj med mer generell historia om Vietnam. 

Språket i den här boken är väldigt vackert. Jag känner dock att jag har svårt att få till en röd tråd i min läsning då författaren blandar små historier, betraktelser och anekdoter från både barndomen i Vietnam, barndomen i Kanada och vuxenlivet. Jag blir helt enkelt inte så gripen som jag trodde jag skulle bli. Ändock en väldigt fin skildring av Vietnam och den historiska börda som folket där lever med än idag.
Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar