söndag 6 juli 2014

Zack

Titel: Zack
Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Förlag/utgivningsår: Bookmark förlag, 2014
Antal sidor: 424

Zack Herry är en ung polis som jobbar inom Särskilda enheten och gjort en snabb karriär i Stockholm. Han är impulsiv och driven och tillsammans med kollegan Deniz söker han en mördare som avrättar asiatiska kvinnor. På nätterna jagas Zack av mardrömmar från barndomen och sin mammas mord och flyr med hjälp av droger, sex och svartklubbar. De två olika liv han lever sliter i honom och han vet att det inte kommer hålla i längden. 

Författarna beskriver huvudpersonen Zack som en antihjälte, vilket jag verkligen kan hålla med om. När jag läser sitter jag och blir irriterad över det barnsliga och arroganta sätt som Zack beter sig på. Drogar sig igenom nätterna och sover inte en minut för att sedan gå till jobbet som kriminalinspektör och förvänta sig att kunna göra sitt jobb. Han verkar lida av en fruktansvärd insomnia och har fastnat i mammans mord, trots detta söker han inte hjälp på något sätt när det är så uppenbart att han behöver det. Som sagt, jag har svårt att se det som ett vuxet och ansvarsfullt beteende. Själva historien är ganska spännande, men påminner lite för mycket om en amerikansk actionrulle för min smak.
Betyg: 3 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar