onsdag 25 mars 2015

Främlingen

Titel: Främlingen (Ljudbok)
Författare: Diana Gabaldon
Förlag/utgivningsår: Storyside, 2014
Antal timmar: 32,14

Claire är på sin "andra smekmånad" i Skottland tillsammans med sin man Frank. De har varit ifrån varandra under andra världskriget och behöver tid för att lära känna varandra igen. När Claire besöker en uråldrig stenformation som sägs ha magiska krafter sugs hon in och hamnar helt plötsligt i år 1743. Under denna tid präglas Skottland av strider mellan olika klaner och den engelska kungamakten och Claire misstänks vara engelsk spion. Hon träffar väldigt snart Jamie och de två blir så småningom ett par. Nu måste hon välja mellan att vara med Jamie eller försöka ta sig tillbaka till sin egen tid.

En väldigt spännande bok där man även får lite historiska vingslag. Historien drivs framåt med många olika slags händelser och man känner verkligen med huvudpersonerna. Jag kommer definitivt att läsa fortsättningen! Om man ska säga något negativt så var det lite väl mycket snusk i boken för min smak. Dessutom var den väldigt våldsromantisk. Jag förstår ju att synen på kvinnor och våldtäkt var helt horribel under 1700-talet, men jag kan inte hjälpa att det skaver i mig som kämpar varje dag med ungdomars syn på detta. Skrämmande nog har könsroller och synen på våldtäkt inte förändrats så mycket som man kan tro sedan 1700-talet.
Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar