lördag 21 december 2013

Bokbloggsjerka 20-23 december


Snart fjärde advent redan! Äntligen har julledigheten kommit också, som jag har längtat. Nu har jag äntligen haft tid och ork att läsa sådär mycket som jag egentligen vill hela tiden. Just nu läser jag den väldigt hajpade Lex bok, hört mycket om den på sistone. Hoppas (och siktar på) att jag läst ut den till julafton så jag kan börja på något nytt! Här är veckans bokbloggsjerka:

Den självklara frågan torde nog vara vad ni önskar er i julklapp, men det förutsägbara är en aning tråkigt tycker jag. Därför tänkte jag grilla er i ämnet om vad som kommer att bli ert bokliga löfte 2014.
Jag vet att det kan tyckas vara en knivig fråga så här mitt i all julstress så därför geer jag oss extra lång betänketid. Jerkan utgår nästa vecka och återkommer inte förrän den 10 januari. Innan dess borde vi väl ha satt våra mål inför nästa år, eller vad tror ni?
Passande fråga idag nu när det närmar sig nyår också! För mig var detta inte särskilt svårt, jag har ett självklart mål i sikte när vi snart intar 2014. Jag vill fortsätta hålla igång den här bloggen och läsa så mycket och regelbundet som jag gjort senaste två månaderna. Bloggen har för mig varit ett roligt sätt att hålla reda på vad och hur mycket jag läser. När jag egentligen saknar ork att läsa så tänker jag på att jag vill hålla igång bloggen och därför måste läsa! Nu låter det ju lite som att jag inte tycker om att läsa, men grejen är ju att jag egentligen älskar att läsa mer än något annat. Om jag fick skulle jag jobba med att läsa enbart. :) Men när vardagströtthet och stress sätter in är det svårt att hålla igång ibland. Mitt långsiktiga mål över året är också att successivt läsa mer varje månad. Jag är ju en långsam läsare, men förhoppningsvis kan jag vara uppe i 5-6 böcker per månad om ett år! 

9 kommentarer:

  1. Det där är bra mål! Men hur gör man för att få tummen ur när man är för trött?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig fungerar det att bara bestämma mig för att sätta mig och läsa. När man väl kommer igång så stressar man ju ner automatiskt! :)

      Radera
  2. Jag har börjat göra så att när jag kommer hem från jobbet så sätter jag mig och läser i 30-60 minuter, alldeles oavsett hur stressad och trött jag känner mig. När jag läst en stund så kan jag riktigt känna hur jag kopplar av :)

    SvaraRadera
  3. Låter som bra mål. Tänker alltid när jag får tag på fängslande böcker att jag borde läsa ännu mer ;)

    SvaraRadera
  4. Det är bra att hålla i minnet att skaffa sig tid att läsa!

    SvaraRadera
  5. Jag känner igen det där med att allt annat tar tid som gör att läsandet blir nedprioriterat! För mig har det varit olika utmaningar som får igång mitt läsande. Då läser jag med en deadline och då prioriterar jag läsandet. När jag gör det inser jag att jag faktiskt kan prioritera mer av mitt läsande, så då läser jag mer generellt! För läsning är ett stort nöje för mig!

    SvaraRadera
  6. Jag tog ett mål ganska tvärtemot ditt: att slappna av lite med bloggen, blev ett tvång att försöka blogga varje dag vilket ledde till tvångsläsning :( Vi fungerar lite olika tror jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det ju förstås också bli! Jag känner ingen stress att uppdatera bloggen ofta. En gång i veckan räcker gott för mig! Och det är ju inte särskilt stressande att hinna :)

      Radera
  7. Åh, jag önskar också att jag skulle hinna läsa fler böcker.

    SvaraRadera