söndag 19 april 2015

Allt jag önskar mig

Titel: Allt jag önskar mig (Ljudbok)
Författare: Grégoire Delacourt
Förlag/utgivningsår: A Nice Noise, 2013
Antal timmar: 3 timmar, 32 minuter

Jocelyne driver en sybehörsaffär i Arras, Frankrike. Hon lever ett stillsamt liv tillsammans med sin man Jocelyn. De har två barn som flyttat hemifrån och hon skriver en blogg om sömnad och sybehör. En dag blir hon övertalad att spela på lotto och vinner storvinsten på 18 miljoner. Jocelyne blir dock tveksam om det verkligen är så bra och berättar inte för någon om vinsten.

Jag kan verkligen förstå den här bokens budskap, att lycka inte kan köpas för pengar. Men jag blir ändå så irriterad när Jocelyne inte berättar för sin man att hon har vunnit så mycket pengar. Är inte tanken att man i ett förhållande ska lita på varandra och diskutera saker tillsammans? Istället gömmer hon checken i en sko i garderoben medan hon går runt och grubblar. Det som dock är positivt med den här korta lilla boken är att slutet är väldigt oväntat. Jag trodde att jag hade räknat ut hur allt skulle sluta redan i början, men så blev det inte!
Betyg: 2,5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar