söndag 26 april 2015

Solviken

Titel: Solviken
Författare: Annika Estassy
Förlag/utgivningsår: Månpocket, 2013
Antal sidor: 364

Ett vadderat kuvert väntar på Maries hallmatta en dag och det visar sig innehålla något som ger livet en ny vändning. Hon har ärvt ett hus i skärgården av sin faster Greta. Marie, som har känt fyrtioårskrisen närma sig, flyttar snart ut till huset som visar sig behöva en hel del kärlek och renovering. Samtidigt sitter Niklas och Gabriel som många gånger förr och tar en fredagsöl. Ylva försöker stå ut med ensamheten i lägenheten efter att Niklas inte längre bor med henne och dottern. Deras öden ska snart komma att flätas samman.

Vilken härlig feel good roman! Att flytta från ett kaotiskt liv i staden till lugnet på landsbygden är nog mångas dröm (även min!). Kanske är det idyllen som målas upp som gör att jag fastnar lite extra i den här boken. Även Ylva (som är bokens bad guy) gör att jag vill fortsätta läsa, hon är en så sorglig karaktär att man bara längtar efter att det ska hända något som får henne att inse hur patetiskt hon håller på. Jag plockade direkt upp den fristående fortsättningen efter jag hade läst sista sidan.
Betyg: 5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar