fredag 14 mars 2014

Bokbloggsjerka 14-17 mars

Det känns som jag kommit in i en riktigt bra vana med veckans bokbloggsjerka :) Det är också kul att ha något att se fram emot att skriva om när man kommer hem från jobbet på fredagar! Denna vecka frågar Annika detta:

Do readers have to be collectors?

Detta är en fråga som jag instinktivt tänkte nej på. Självklart måste man inte vara en samlare för att man älskar att läsa. När jag tänker lite mer kring det så tror jag däremot att många bokälskare har ett litet (eller stort) behov av att samla. Man behöver ju inte prata hela lastbilar med böcker, men fullproppade bokhyllor tror jag är ett i-landsproblem som många känner igen. Själv lånar jag jättemycket på biblioteket, men ändå blir det lätt att man köper mycket också. De där böckerna man inte orkar vänta på ska bli lediga, de böckerna som man verkligen älskar och vill läsa många gånger och bokfynd som man gör. Det blir nog oundvikligen så att man blir en liten samlare!

Denna vecka lottar Annika också ut jättefina bokaskar! Eftersom jag gått runt och tänkt i en halv evighet att bokaskar är så fiffiga och gulliga (men ändå inte lyckats köpa mig en) så känns det som en perfekt chans att vara med i utlottningen! Den här skulle bli jättefin i mitt hem:  http://www.nillashandelsbod.se/bokaskar/bokask-karta-stor.html


11 kommentarer:

  1. Jag lånar det mesta men visst blir det några böcker man äger. Fast jag skulle inte säga att jag samlar dem mer än tex dukar eller påslakan som jag ju också har ett antal av:)

    SvaraRadera
  2. Jag får nog erkänna mig vara en boksamlare. Det står ju till och med på min blogg... :)

    SvaraRadera
  3. Om de inte vill att vi ska fylla våra hem med böcker får de väl sluta skriva så många intressanta romaner.

    SvaraRadera
  4. Jag är helt klart en boksamlare :)

    SvaraRadera
  5. Kanske är jag trots allt en boksamlare fastän jag försöker slå ifrån mig med händer och fötter.

    SvaraRadera
  6. Nej, alla måste inte vara det, men rätt många som läser mycket är ju samlare.

    SvaraRadera
  7. Försöker faktiskt undvika att bli boksamlare genom att skänka, sälja och byta bort en stor del av de böcker jag släpar hem. Behåller bara de som jag tycker mest om.

    SvaraRadera
  8. Jag skänker så mycket jag kan men har ändå alldeles för mycket böcker. Men vissa författare skänker jag aldrig bort böcker av.

    SvaraRadera
  9. Tänker inte på mig själv som en boksamlare, men visst har jag några böcker där hemma... Försöker låna det mesta på bibblan i alla fall.

    SvaraRadera
  10. Överfulla bokhyllor som dem på bilden känns igen. Därför får jag rensa i hyllorna och ge bort emellanåt!

    SvaraRadera
  11. En läsare behöver verkligen inte vara samlare men jag är det, ingen tvekan om det! En mild form av besatthet... Det är ju smartare och mer ekonomiskt att låna...

    SvaraRadera