måndag 14 april 2014

Drömtjuvarna

Titel: Drömtjuvarna
Författare: Maggie Stiefvater
Förlag/utgivningsår: B. Wahlströms bokförlag, 2014
Antal sidor: 376

Drömtjuvarna är andra delen i serien Kretsen. Böckerna handlar om Blue, Gansey, Adam, Ronan och Noah. I första boken träffar killarna Blue och de blir snabbt oskiljaktiga vänner. Gansey håller ihop gruppen med sitt letande efter en uråldrig kungagrav som sägs ge den som öppnar den vad han eller hon än önskar. De magiska leylinjerna har vaknat och med dem skogen Cabeswater som också den är förtrollad. Ronan drömmer allt mer och han misstänker att nyckeln till deras frågor kan finnas i hans drömmar. Samtidigt börjar gränsen mellan vänskap och kärlek bli allt tydligare för Blue.

Detta är en svår bokserie att återberätta, men ack så bra den är! Jag har suttit klistrad vid Drömtjuvarna ända sedan jag öppnade boken för att börja läsa. Ni vet, sådär att man nästan blir arg när den "verkliga världen" gör sig påmind och man inte får fortsätta sitt läsande. Jag älskar den här historien helt enkelt. Blue och hennes kaotiska familj är så charmiga samtidigt som vännerna i gänget tampas med både övernaturliga krafter och ganska vanliga tonårsproblem. Jag tycker att författaren har vävt samman ett nät av magi och övernaturliga saker till en spännande värld som jag inte kan bärga mig att få läsa mer om!
Betyg: 5 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar