onsdag 27 november 2013

Nyckeln

Titel: Nyckeln
Författare: Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg
Förlag/utgivningsår: Rabén & Sjögren 2013
Antal sidor: 815

I måndags läste jag så slutligen ut Nyckeln. En riktig tegelsten och mycket att fundera på efteråt också kände jag. Om man ska sammanfatta boken lite kort så är det tredje delen i Engelsfors-triologin som handlar om ett gäng tonåringar i Engelsfors som upptäcker att de har magiska krafter. De är bundna till varandra eftersom de är De utvalda som ska rädda världen från apokalypsen. Det är nämligen så att demoner försöker ta sig in i vår värld genom en portal som finns i just Engelsfors, därför blir också magin extra stark i staden. Den här sista boken kretsar mycket kring de sista tecknen för att apokalypsen närmar sig och hur de utvalda väljer att hantera och förbereda sig inför detta. Sjukt spännande vill jag lova!

Jag tycker om det faktum att boken alltid har handlat om många personer samtidigt. Man får följa deras tankar, drömmar och rädslor och det blir mycket intressant eftersom de är så olika. Trots deras olikheter dras de som sagt till varandra och måste hitta ett sätt att samarbeta. Att det dessutom finns ett drag av övernaturligt gillar jag ju också! Spänningen som författarna har byggt upp genom böckerna får verkligen sin kulmen i sista boken och i måndags kväll när jag hade cirka 100 sidor kvar sa jag till min sambo: "Du får gå och lägga dig utan mig nu för det är så spännande i boken. Det är precis som slutstriden i en film och man kan bara inte stänga av då!". Jag fullkomligt älskar den här serien och sista boken gjorde mig inte besviken. Det enda som är tråkigt nu är ju att det är över... Men jag ska hålla utkik efter fler intressanta historier från dessa författare!
Betyg: 5 av 5!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar