fredag 1 november 2013

Två eller tre saker jag glömde berätta för dig

Det verkar inte som jag får så mycket respons från den där bokcirkeln jag hade hoppats på... Tråkigt! Att få prata om böcker med andra som också älskar att läsa hade varit hur roligt som helst, men jag antar att jag får skriva av mig lite här om det jag läser istället.

Nu har jag läst Två eller tre saker jag glömde berätta för dig av Joyce Carol Oates. Jag vet ju att hon är en otroligt hyllad och produktiv författare och jag har nu läst ett antal böcker som hon skrivit. Dock kan jag fortfarande inte bestämma mig om jag tycker om hennes sätt att skriva eller inte... Det är i alla fall stor skillnad på hennes sätt att skriva vuxenböcker och ungdomsböcker. Två eller tre saker jag glömde berätta för dig handlar om ett gäng tjejer på high school i USA. Framför allt får vi följa Merissa och Nadia som har bekymmer som jag tror många tjejer i den åldern kan känna igen sig i. Merissa skär sig och hennes föräldrar håller på att separera, medan Nadia är kär i sin lärare och verkligen inte trivs hemma med en frånvarande pappa och en riktigt elak styvmamma. Med i hela boken finns också Tink som man förstår har tagit livet av sig. Tjejerna saknar henne intensivt och minns ofta tillbaka på vad Tink gjorde och sa. De föreställer sig också att Tinks närvaro finns med dem och till och med talar till dem ibland.

Boken var väldigt gripande och porträtten av tjejerna blir så levande och brutalt ärliga. Det är inte direkt någon "feel good"-historia, men den lämnar läsaren med mycket tankar och känslor. Jag skulle ge boken 3,5 av 5 i betyg. Jag känner mig tveksam att gå högre i betyg eftersom jag som sagt är lite velig om jag tycker om Oates sätt att skriva eller inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar