lördag 4 januari 2014

Evig natt - en arktisk spökroman

Titel: Evig natt - en arktisk spökroman
Författare: Michelle Paver
Förlag/utgivningsår: Bokförlaget Semic, 2011
Antal sidor: 238

Evig natt är skriven som en dagbok, Jacks dagbok. Året är 1937 och Jack lever i London. Han är ensam och olycklig eftersom han fått ge upp sina drömmar om att studera vidare. Man förstår att han inte har någon familj i livet och inga vänner. När han då blir erbjuden att vara med på en arktisk expedition tar han chansen. Han känner sig först väldigt malplacerad i gruppen av unga män, men finner tillslut sin plats. De ger sig iväg från England och kommer tillslut till en avlägsen och obebodd vik, Gruhuken. Gruppen är dock otursförföljd och en efter en tvingas männen ge sig av. Tillslut är bara Jack kvar när den eviga arktiska natten sänker sig. En mystisk skepnad börjar visa sig och Jack känner sig väldigt obehaglig till mods i sin ensamhet.

Det var mycket länge sen jag läste en spökroman. En bok som man blir genuint rädd av, så att håren reser sig i nacken. Sist det hände läste jag Hanteringen av odöda, det är också enda gången jag kan minnas att jag blivit såhär rädd av en bok. Skildringen av ensamheten och den krypande rädslan som Jack känner är så levande! Att vara helt ensam i mörkret utan en levande människa på många mil... Hua, så obehagligt det är att läsa om! När den suddiga skepnaden av en man dessutom börjar hemsöka Jack så är spökeffekten fullständig. Jag fann mig själv ofta sitta och kippa efter andan när jag läste denna bok, så genuint rädd blev jag. Gillar du spökhistorier är detta absolut en bok för dig!
Betyg: 5 av 5!


2 kommentarer:

  1. Imponerad att du klarade läsa den i vintermörkret. Jag läste i Turkiet i somras o till och med på stranden var den lite för läskig för mig:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen var den ju lite för läskig för att läsas ;) Gick runt och tände lampor i hela lägenheten och förväntade mig ändå att det skulle dyka upp en skepnad bakom soffan eller så :P

      Radera